עבודת מגשר משפטן בשילוב עם מטפל זוגי

דף הבית » מאמרים » עבודת מגשר משפטן בשילוב עם מטפל זוגי

משבר מתמשך בזוגיות מוביל לעיתים לפרידה וגירושין. דרכי ההתמודדות של בני הזוג עם המשבר עד לפרידתם הסופית, מושפעת מהרקע התרבותי, האישי והסוציו אקונומי של בני הזוג. חלק מהזוגות בוחרים להתמודד עם המשבר באמצעות פניה לטיפול זוגי, אם מתוך כוונה לשקם את הזוגיות או מתוך מטרה להתכונן כראוי לפרידה.

המטפל הזוגי אמור לאבחן את נסיבות המשבר וצרכיהם הרגשיים של בני הזוג ולסייע להם בהתמודדות עם המשבר, בהיבט הזוגי והמשפחתי.

משבר בזוגיות המוביל לפירוק התא המשפחתי ולגירושין, אינו מתנהל בחלל ריק מאחר שמעורבים בו בני משפחה נוספים אשר גם ביחס אליהם נדרש סיוע מקצועי לבני הזוג לגבי אופן ההתנהלות מולם ואיתם.

בעיקר אמורים הדברים ביחס לילדי בני הזוג, אך לעיתים נדרש סיוע מקצועי גם ביחסים מול בני המשפחה וגורמים קרובים נוספים.

שילוב של מגשר משפטן כאמצעי מקצועי משלים לטיפול הזוגי, עשוי להניב תוצאה סופית מקובלת ומוסכמת על בני הזוג, בהליך רגיש קשוב ומאוזן, אשר מותאם להם ולצרכיהם הרגשיים והכלכליים.

למגשר שהוא גם משפטן יש את ההבנה המשפטית ואת הכלים לסייע לצדדים בבניית הסכם מאוזן והוגן אשר עומד בדרישות החוקים הרלוונטיים.

כניסתו של המגשר המשפטן בשלב בו בני הזוג נמצאים בטיפול זוגי אשר נועד לסייע להם, בין היתר, בהתמודדות רגשית עם הפרידה העתידית, נותנת מענה לחרדות וסימני שאלה טבעיים, הנוגעים לשלבים השונים של תהליך הפרידה ותוצאותיו.

כך למשל: בני זוג בטיפול אשר מגיעים לסיטואציות משבריות, עלולים לנקוט בצעד נמהר הנובע מחרדה, ליזום תהליך משפטי פוגעני חד צדדי ובכך לגזור על בני הזוג וילדיהם עתיד רווי סכסוכים ואיבה. הדוגמא המאפיינת ביותר מצבים כאלה נוגעת למרוץ הסמכויות בין בית הדין הדתי לבין בית המשפט האזרחי.

זוג בטיפול הנמצא בסיטואציה משברית, עלול לאבד את הסיכוי להידברות כאשר אחד הצדדים מזדרז ומגיש תביעה שכל מטרתה הינה הקניית סמכות לאחת מהערכאות הללו. הגשת תביעה כזו פוגעת מאוד בסיכויי ההידברות ובאפשרות להצלחת הטיפול הזוגי.

כאשר סיטואציות כאלה נראות למטפל הזוגי כשלב צפוי בתהליך, הוא יכול להמליץ לבני הזוג על שילוב של מגשר משפטן והשגת הסדר יחסי ממון ו/או פרידה ובכך לנטרל את החרדה והחשדנות הנוצרים בשלבים שונים של הטיפול.

יתרון חשוב נוסף בשילוב בין עבודת המטפל לבין עבודת המגשר טמון ביכולת של בני הזוג לקבל, תחת קורת גג אחת, מענה מקצועי ומשלים בשני המישורים המרכזיים של התהליך המשברי: המישור הרגשי והמישור החומרי.

עבודה משותפת של מטפל זוגי ומגשר משפטן, מאפשרת לבני הזוג להגיע לפתרונות מוסכמים, אשר עונים במידה האופטימאלית האפשרית על החרדות והצרכים של כל אחד מהם.

כך למשל: מטפל זוגי אשר מודע לחרדה של אחד מבני הזוג באחד או יותר מהנושאים הרגישים כגון: משמורת הילדים, חלוקת רכוש, מזונות, יציאת קטין לחו"ל עם ההורה השני וכיוצ"ב, יכול לסייע לבני הזוג, בסיועו של המגשר המשפטן, להגיע לפתרון מוסכם בסוגיות רגישות כאלה, באמצעות הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, אשר יעגן נושאים אלה בהתאם להוראות הדין הנוהג ובעת הצורך אף באמצעות מתן בטחונות מתאימים.

השילוב בין מטפל זוגי ומגשר משפטן, מעניק לבני הזוג הזדמנות אמיתית ליצור הסדר מוסכם בעל תוקף משפטי בתהליך קצר ופשוט יחסית. מטפל זוגי שאיננו משפטן אינו מצויד בכלים המאפשרים לו להביא את בני הזוג להסכמה בעלת תוקף משפטי מחייב ומנגד, מגשר שאיננו מטפל מקצועי, איננו מצויד בכלים המקצועיים הטיפוליים הנדרשים בתהליך שכזה.