ביטול הסכם ממון וגירושין בגין טעות והטעיה של הבעל את האישה. לאחר שחתמה האישה על ההסכם גילה לה הבעל כי במשך שנים חי חיים כפולים ממש!

דף הבית » חידושים בפסיקה » ביטול הסכם ממון וגירושין בגין טעות והטעיה של הבעל את האישה. לאחר שחתמה האישה על ההסכם גילה לה הבעל כי במשך שנים חי חיים כפולים ממש!

מדובר בבני זוג נשואים שחתמו, טרם פרידתם, על הסכם ממון וגירושין במסגרתו ויתרה האישה וויתורים רכושיים נרחבים (לרבות על חלק ניכר מזכויותיה בעסקים שהקימו הצדדים במהלך נישואיהם).

לאחר הסדרת העניינים הרכושיים – הכלכליים ביניהם במסגרת הסכם הגירושין, חשף הבעל בפני האישה את העובדה שהוסתרה ממנה במשך שנים, לפיה במקביל לנישואיו אליה ניהל מערכת זוגית ומשפחתית נוספת, ממנה נולדו 3 ילדים (הילד האמצעי אף נולד במהלך הליך הגישור שניהל עם האישה עימה חתם על ההסכם). הסתרת חייו הכפולים בוצעה באמצעות "סיפור הכיסוי" לפיו הבעל עוסק בפעילויות חשאיות של ביטחון המדינה, בהתנדבות, ב"מוסד".

לאור הנסיבות החדשות שנגלו לה, הגישה האישה תביעה לביטול ההסכם מחמת טעות והטעיה מכוונות אשר נוצרו ע"י יצירת מצג שווא ואי גילוי עובדות מהותיות. האישה טענה כי לו היתה מודעת למידע שהוסתר ממנה לא היתה חותמת על ההסכם בנוסח שאושר בביהמ"ש.
ביהמ"ש בחן את הסוגיה וקבע את הדברים הבאים:

• האישה ויתרה בהסכם הגירושין על חלק מזכויותיה הממוניות אשר נצברו במהלך נישואי הצדדים (מתוכן היא זכאית ל – 50%) לאור מערכת היחסים הטובה ששררה בינה לבין הבעל ונוכח אמונתה ביושרו (לרבות בעובדה כי הוא מתנדב במוסד). אמונה זו הובילה את האישה לנהל את המו"מ לגירושין, בהליך של גישור, כפי שזה נוהל, לרבות וויתורים ופשרות והכל למען הבעל וראיית העתיד.

• הליך הגישור כולו התנהל תחת המעטה של מצג השווא שהציג הבעל לאישה ומשכך גם התייעצויותיה עם מומחים ובדיקתה המעמיקה את ההסכם לא יכלה לשנות את העובדה שהיא חייתה במציאות מדומה.

• הסכם גירושין מחולק לפרקים וקושר בתוכו התחייבויות וויתורים השלובים זו בזה. ביהמ"ש מאשר הסכם כזה ומעניק לו תוקף של פסק דין לאחר שהשתכנע כי הצדדים הבינו בדיוק על מה חתמו. לפיכך הסעד של ביטול הסכם ממון הינו סעד שביהמ"ש ישתמש בו במשורה ורק אם יוכח כי נפל בו פגם מהותי וקיצוני (כגון: תרמית, הטעיה, טעות, עושק וכיוצ"ב).

• מאחר שהוכח כי הבעל הציג לאישה ולסובבים אותם היצג כוזב של העובדה כי הוא פעיל במוסד וכן לאור העובדה כי הוא התכוון להטעות הרי שהתקיימה במקרה זה גם עוולת התרמית.

• הגם שגרסת האישה נשמעה בתחילה "כעולה על כל דמיון, שלא לומר מופרכת" לאחר שמיעת הראיות התקבלה גרסתה לפיה הבעל הטעה אותה "שלא לומר רימה אותה" והתוצאה הבלתי נמנעת מכך היא – ביטול הסכם הגירושין!

• בנוסף נפסקו לטובת האישה פיצויים נזיקיים בגין נזק לא ממוני שנגרם לה בסך של 200,000 ₪.