חלוקת חסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו – לאור החוק החדש

דף הבית » חידושים בפסיקה » חלוקת חסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו – לאור החוק החדש

לעיתים מסכימים בני זוג בהסכם הגירושין, במסגרת חלוקת הרכוש ביניהם, גם על חלוקה של זכויות פנסיוניות השייכות לאחד מהם. יש ובמועד הפרידה, הזכויות הפנסיוניות אינן נזילות (לעיתים הן חסומות לעשרות שנים) ולא ניתן לבצע החלוקה שלהן באופן מיידי.

במקרה כזה נוצרת אצל בן הזוג הזכאי לקבל חלק מהזכויות הרשומות על שם בן הזוג האחר, אי וודאות וחוסר יכולת לאכוף באופן יעיל את זכותו, אף שזו קיבלה תוקף של פסק דין במסגרת הסכם הגירושין שאושר בבית המשפט.

לשם כך חוקק (ביום 6.8.2014) החוק החדש: החוק לחלוקת חסכון פנסיוני בן בני זוג שנפרדו, התשע"ד 2014 .

החוק נועד להסדיר חלוקה של חיסכון פנסיוני בין החוסך ולבין בן זוגו לשעבר בהתאם להוראות הסכם הגירושין שלהם.

בן הזוג לשעבר אשר זכאי לחלק בחיסכון הפנסיוני של בן הזוג החוסך רשאי, להגיש לגוף המשלם (קרנות פנסיה, קופות גמל וחברות ביטוח) בקשה לרשום ברישומיו את פרטי הסכם הגירושין שקיבל תוקף של פסק הדין.

הגוף המשלם שאליו הוגשה הבקשה לרישום של פרטי פסק דין ירשום אצלו את פרטי פסק הדין, את הערכאה שנתנה את פסק הדין, את משך התקופה המשותפת של בני הזוג, את מועד הפירוד ואת השיעור להעברה בבוא העת.

לאחר רישום ההערה, יפתח הגוף המשלם חשבון חדש אצלו על שמו של בן הזוג לשעבר, ויעביר אליו, בהתאם לפסק הדין, את הסכום לו הוא זכאי, מהיתרה הצבורה של בן הזוג החוסך, אלא אם כן בית המשפט הורה אחרת.

לסכום שהופקד על שם בן הזוג לשעבר, תתווסף או תיגרע, לפי העניין, התשואה (הרווחים וההפסדים שזקפה הקופה לאחר ניכוי דמי הניהול) שהשיגה קופת הגמל בשל התקופה שבין מועד הפירוד ובין מועד ההעברה בפועל.

מרגע שנרשמה ההערה אצל הגוף המשלם, הכסף שהועבר לחשבון על שם בן הזוג לשעבר הינו בבעלותו ותדרש הסכמתו בכתב לכל פעולה, כגון:
• משיכת הכספים בידי העמית;
• העברת הכספים לקופת גמל אחרת;
• העברת הכספים ממסלול השקעה אחד למסלול השקעה אחר באותה קופה;
• נטילת הלוואה מקופת הגמל;
• שעבוד הכספים או העברתם לאחר.

רק כעת, באמצעות החוק החדש, ניתן יהיה להבטיח ביצוע פסקי דין בעניין חלוקת זכויות פנסיוניות, באופן שברור ומוסדר לשני הצדדים.

דוגמא ליישום הוראות החוק החדש ניתן לראות בפסק דין חדש של כב' השופט אסף זגורי, תמ"ש 12974-12-13, שניתן ביום 26.11.2014.

פסק הדין דן בתביעה לאכיפת הסכם גירושין שקובע, במסגרת איזון המשאבים, זכאות של בת הזוג לשעבר לחלק מסוים מכספי הפנסיה של בן הזוג החוסך.

על פי הסכם הגירושין בין הצדדים, זכאית האישה ל 30% מחסכונותיו הפנסיוניים של הבעל ביחס לתקופה שממועד נישואיהם ועד למועד חתימה על הסכם הגירושין (תקופה של 15 שנים).

בהתאם לחוק החדש, הורה בית המשפט לגוף המבטח לרשום הערה בדבר זכאותה של האישה לחלק בזכויות הפנסיוניות של הבעל וכן ציין, כי הסכום לו זכאית בת הזוג לשעבר, במועד פתיחת החשבון החדש על שמה, הינו נושא ריבית והצמדה כשם שמקבלים יתר הסכומים הנחסכים עבור בעל הקרן או תכנית החיסכון, ככל שמקבלים.